Tilaa uutiskirjeemme

Sähköautojen yhteiskäyttöpalvelu

Ajankohtaista:

Aurinkosähköä ja sähköautoja

Toisiaan tukevat ja kasvavat globaalit trendit edistävät puhdasta liikkumista

Aurinkosähkön kustannukset ovat tulleet hurjasti alaspäin viime vuosina ja Suomessa nykyisillä hinnoilla investointi aurinkosähköön hyvällä paikalla maksaa itsensä takaisin noin vuosikymmenessä. Kansainvälisesti kiinteistöjen aurinkosähköjärjestelmien hinnat ovat laskeneet 42–64 % vuosien 2008–2014 aikana. Vaikka kotimaassa aurinkoenergian hyödyntäminen on tehokkainta vain maaliskuusta syyskuun loppuun, säteilee aurinko täällä yhtä paljon kuin esimerkiksi Pohjois-Saksassa, missä aurinkoenergialla katetaan jo yli 5 % sähköntuotannosta.


Yksi sähköauton suurimpia etuja on sen potentiaali nollapäästöisyyteen. On hyvin tiedossa, että sähköauton ympäristöystävällisyyteen vaikuttavat ne tavat, joilla sähkö tuotetaan. Aurinkosähkön käyttäminen sähköautoissa mahdollistaa nollapäästöisen liikkumisen ja jopa omavaraisen autolla liikkumisen. Noin 20 neliömetrin kokoisella aurinkosähkövoimalalla saa Suomessa katettua sähköauton vuodessa käyttämän sähkömäärän (olettaen 15 000 km ajoa per vuosi, eli 41 km per päivä).

Aurinko säteilee voimakkaimmin kello kahdentoista molemmin puolin, jolloin suurin osa autoista on pysäköitynä kaupunkilaisten ollessa päivätöissä. Tämä on hyvä aika ladata sähköauton akku aurinkosähköllä. Kaupungin ja työnantajien tulisikin huolehtia, että sähköautoilla on latausmahdollisuuksia keskipäivällä, jotta aurinkosähkö saadaan tehokkaasti hyödynnettyä ja kaupunki-ilma pidettyä puhtaana polttomoottoreiden päästöistä.

 Vaikka Aurinko säteileekin maapallolle alle kahdessa tunnissa enemmän energiaa kuin mitä koko ihmiskunta käyttää vuoden aikana, aurinkosähkö ei kuitenkaan yksin ratkaise sähköntarvettamme, sillä me tarvitsemme sähköä myös yöaikaan. Tähän aurinkosähkön tuotannon ja sähkön kysynnän epäsuhtaongelmaan on useita ratkaisuja, joista sähköautot tarjoavat ainakin kaksi.

Ensimmäinen keino on kierrättää käytetyt sähköautojen akut aurinkosähkön energiavarastoina. Sähköautojen akut kuluvat normaalissa käytössä siten, että niihin mahtuu vuosi vuodelta vähemmän energiaa. Tämä tarkoittaa, että sähköautossa on vuosi vuodelta enemmän ”kuollutta painoa”, joka kulkee muun kuorman mukana. Liikennevälineessä tämä on iso ongelma, paikallaan pysyvässä akkuvarastossa ei. Akkujen kierrätyksessä sähköauton valmistaja löytää ostajan kuluneelle, liikenteeseen kelpaamattomalle akulle. Ostaja puolestaan voi varastoida akkuunsa halpaa sähköä (aurinkosähkön tuotannon ollessa suuri) ja myydä sitä kalliimmalla (tuotannon ollessa vähäinen), ollen näin osa ratkaisua epäsuhtaongelmaan.

Toinen ratkaisu on käyttää auton akkua suoraan kotitalouskohtaisena sähkövarastona. Kun sähköautoilija palaa töistä kotiinsa, auton akussa olevaa ylimääräistä sähköä voidaan käyttää kotitalouden tarpeisiin syöttämällä akusta virtaa kodin sähköverkkoon. Toistaiseksi tällainen autosta-verkkoon-sähkönsiirto (kansainvälisemmin vehicle-to-grid tai V2G) kuitenkin vaatii autolta erityistä tukea. Akku tietysti myös kuluu nopeammin, kun sitä käytetään tiheämmin.

EkoRent on kiinnostunut tulevaisuudessa lataamaan autonsa omavaraisesti aurinkosähköllä, mutta tällaiseen vaadittava voimalaitos tulisi kustannussyistä pystyttää suhteellisen kauas kaupungin keskustasta. Siksi odotamme innolla roboautoteknologiaa, joka mahdollistaa autojen itsenäisen liikkumisen ”tankkauspisteelle”, eli sinne, missä sähkö tuotetaan.

Luka Kaila

P.S. Lue täältä miten voidaan edistää Ilmaista aurinkoenergiaa ja päästöttömiä sähköautoja, ilmaiseksi!

 

EkoRent on vuonna 2014 perustettu ja mm. WWF:n toimesta palkittu Suomen johtava täyssähköautojen tuntivuokrausta sekä yhteiskäyttöpalvelua tarjoava yritys. EkoRent on myös ainoa autovuokraamo jonka kaikkien autojen yhteenlasketut CO2 päästöt ovat pyöreä nolla. Sähköinen yhteiskäyttöauto minimoi liikkumisesta syntyviä päästöjä ja parantaa kaupunkien ilmanlaatua. Lisäksi EkoRent-vuokra- ja yhteiskäyttöautot säästävät rahaa verrattuna omaan autoon ja antavat ympäristöstään välittävälle käyttäjälle hyvän mielen.