Tilaa uutiskirjeemme

Sähköautojen yhteiskäyttöpalvelu

Ajankohtaista:

EKORENT TÄYDENTÄÄ ARABIANRANNAN LIIKENNEYHTEYKSIÄ

Sähköautojen vuokrauspalvelu EkoRent pyrkii tarjoamaan vaihtoehdon yksityisautoilulle

Kirkkaan valkoinen Nissan Leaf liukuu äänettömästi ulos Kauppakeskus Arabian autoparkista. Ensimmäiset hetket sähköauton ratissa tuntuvat hieman aavemaisilta, mutta hiljaiseen kulkuun tottuu jo parin korttelinvälin jälkeen.

Viereisellä etupenkillä istuva autovuokrauspalvelu EkoRent Oy:n toimitusjohtaja Juha Suojanen kuvailee ensikokemusta hyvin tyypilliseksi: "Meidän markkinointitapahtumissa kun oli asiakkaita jotka lähti koeajolle, niin varmaan 99 sadasta liittyi jäseneksi. Totesivat, että hetkinen tämähän ei ole mikään mopoauto. Tämähän on ihan oikea auto." Kolme yleisintä sähköisen vuokra-auton toimintaan liittyvää kysymystä ovat Suojasen mukaan olleet: "Missä on käsijarru, miten pääsen parkkihallista ulos ja mitä teen latausjohdolle?"

Asiakkaiden kysymysten yksinkertaisuus viestii EkoRent palvelun helppokäyttöisyydestä. Android ja iOS -laitteille tehdyn sovelluksen avulla, asiakas pystyy aloittamaan EkoRent-palvelupisteessä istuvan sähköauton käytön noin kymmenessä sekunnissa. Langattomalla NFC-teknologialla varustetuilla puhelimilla auton käytön voi aloittaa hipaisemalla puhelinta EkoRent-sähköauton sivuikkunaan. Käyttö onnistuu myös tekstiviesteillä.

EkoRentillä on tällä hetkellä viisi palvelupistettä pääkaupunkiseudulla, joista yksi sijaitsee Kauppakeskus Arabiassa. Käyttäjät voivat ladata autoja missä vain sähköauton latauspisteessä tai kotonaan, mutta suurimmalle osalle ihmisistä käytössä olevien Nissan Leaf -autojen noin 130 kilometrin toimintasäteestä ei pitäisi muodostua ongelmaa. "Autoilija ajaa sen 42 kilometria päivässä keskimäärin. Sitten se auto seisoo 95% vuorokaudesta parkissa", kertoo Juha Suojanen.

EkoRent palvelu onkin hyvä valinta ihmisille, joiden auton käyttö on satunnaista tai pääkaupunkiseudulle rajoittuvaa. Palvelun hinnoittelu vaihtelee asiakkaan valitsemasta käyttäjätasosta. Esimerkiksi aktiivikäyttäjiltä veloitetaan 18 euron kuukausimaksun lisäksi auton käytöstä seitsemän euron tuntivuokra, kun taas satunnaiskäyttäjille tuntivuokra on 11 euroa, mutta heidän ei tarvitse maksaa lainkaan kuukausimaksua liittymisen jälkeen. Lisäksi HSL:n matkakorttia käyttäville on tarjolla etuja jokaiselle käyttäjätasolle. Joukkoliikennettä täydentävien yksityishenkilöiden lisäksi, palvelu on kerännyt suosiota myös yritysautojen korvaajana.

"Norja ja Viro ovat maailman johtavat sähköautomaat 'per capita'. Suomi tulee siellä listan ihan toisessa päässä", kertoo Juha Suojanen. Hänen innostus EkoRentin perustamiseen kumpuaakin kiinnostuksesta uusiutuvia energianlähteitä, sähköautoja ja yhteisomistusta kohtaan. "Kuinka erinäköinen meidän kaupunkirakennus olisi, jos suunniteltaisiin niin että täältä voisi pyyhkiä 80% autoista pois jotka korvattaisiin yhteiskäyttöautoilla", Suojanen ideoi. Hän kuitenkin muistuttaa, että yhteisomistus ei sinänsä ole uusi idea: "Vanhemmalla sukupolvella oli yhteiskäyttösaunat ja pesutupaa ja muuta." EkoRent pilotoi jo hanketta, jossa yhteistyössä rakennusyritys Hartelan kanssa erään rakennuskohteen asukkaille tarjotaan EkoRentin autoja käyttöön. Yhteiskäyttöautoille olisi Suojasen mukaan enemmänkin kysyntää taloyhtiöissä, mutta esteenä on vielä poikkeuslupaa vaativa kaavoitus.

Juha Suojanen näkee EkoRentin kaltaisten yhteiskäyttöautopalveluiden olevan jopa mahdollinen vientituote Suomelle joka mullistaisi autoilun, samalla tavalla kuin yhdysvaltalaiset Uber ja AirBNB tekivät taksi- ja hotellipalveluille. Kiinnostusta EkoRentin palveluita kohtaan on tullut jo eräästä Aasian miljoonakaupungista, joka nimeä Suojanen ei vielä paljasta. Pääkaupunkiseutu on makkina-alueena laaja, eikä Suojasen mukaan palvelua ole edes järkevä laajentaa esimerkiksi Espoon kaukaisimpiin kolkkiin. "Mutta tämmöisiä viiden miljoonan asukkaan kaupunkeja on maailmalla vaikka kuinka paljon. Siinä olisi hillitön potentiaali lähteä viemään näitä eteenpäin", Suojanen sanoo. Ennen ulkomaille laajenemista, on kuitenkin tärkeää saada palvelu oleelliseksi osaksi pääkaupunkiseutulaisten liikennekattausta. Suojasen mukaan "palvelulle on tarvetta, kun se on lähellä, helppokäyttöinen ja edullinen. EkoRent vaikuttaa täyttävän nämä ehdot jo kirkkaasti Arabianrannassa.

Tarkempia tietoja EkoRentin toiminnasta, hinnoittelusta ja käytöstä voi löytää yrityksen kotisivuilta.

Teksti ja kuvat: Markus Isomeri

http://www.arabianranta.fi/asuminen/ekorent_taydentaa_arabianrannan_liikenneyhteyksia/?show=1