Tilaa uutiskirjeemme

Sähköautojen yhteiskäyttöpalvelu

Ajankohtaista:

Sähköauto sopii kaupunkiin

Energiavirtaa-lehti 1-2017


Näppärä sähköauto on omiaan lyhyessä kaupunkiajossa. Satunnaisesti autoilevalle sähköauton vuokraus tarjoaa ekologisen ja taloudellisesti järkevän vaihtoehdon omalle autolle.

Sulje silmäsi ja kuvittele kaupunki ilman liikenteen melua ja pakokaasuja. Vaikka bensa- ja dieselkäyttöiset kulkupelit tuskin heti katoavat, sähköautojen yleistyminen tekee kaupungeista vähitellen viihtyisämpiä. Sähköautoilun mallimaassa Norjassa jo joka viides rekisteröity auto kulkee sähköllä. Ekologiseen valintaan norjalaisia kannustetaan muun muassa verohelpotuksilla ja ilmaisilla parkkipaikoilla. Norjassa sähköautoja on rekisteröity noin 100 000, Suomessa vasta 800. Käyttäjiä Suomessa on kuitenkin kolminkertaisesti autojen määrään nähden. Se kertoo, että yhä useampi ympäristöarvoista kiinnostunut autoilija on päätynyt omistamisen sijaan vuokraamaan auton satunnaisiin tarpeisiin.

”Yleisimmin auto vuokrataan muutamaksi tunniksi, jolloin käydään vaikka Ikeassa tai Nuuksiossa virkistäytymässä. Jos autoa ei tarvitse työn takia päivittäin, on vuokraaminen järkevä vaihtoehto. Pienenkin omistusauton kulut ovat helposti 500 euroa kuussa, vaikka auto seisoisi pääosin parkissa”, sanoo sähköautoja vuokraavan EkoRentin toimitusjohtaja Juha Suojanen.

Halvimmillaan sähköauton saa käyttöön kahdeksan euron tuntihinnalla, eikä lataaminen maksa mitään. EkoRent haastaa perinteiset autonvuokrausfirmat digitaalisella palvelullaan, joka mahdollistaa kilpailijoita edullisemman hinnoittelun. Vuokraaminen tapahtuu puhelimeen ladattavalla applikaatiolla, joka kertoo mistä vapaita autoja löytyy ja kuinka paljon niiden akuissa on virtaa. Maksu veloitetaan luottokortilta, kun auto on palautettu latauspisteeseen.

Ajomatkat pitenevät nopeasti

Suojasen mukaan kysyntä kasvaa jatkuvasti. ”Sähköautolla on hauska ajaa, sillä siitä saa heti täydet tehot kierroksia nostamatta.  Auto lähtee vauhdilla liikennevaloista, ja automaattivaihteisto tekee ajamisesta miellyttävää. Ajomukavuus ja auton turvallisuus korostuvat malleissa, joissa ajoakut on sijoitettu pohjalevyn päälle.”

Jos haluaa kokea sähköauton ominaisuudet parhaimmillaan, kannattaa käydä koeajamassa Tesla. Esimerkiksi Model S kiihtyy nollasta sataan 2,7 sekunnissa, mutta auto liikkuu äänettä ilman bensiinimoottorin jylinää.

Autojen suunnittelussa on panostettu yksityiskohtiin, ja maasturimallin ovet avautuvat kohti taivasta kuin siivet. Suomessa yleisin sähköauto on kuitenkin arkisempi Nissan Leaf. Auto maksaa reilut 35 000 euroa, ja uusimmilla malleilla ajaa yhdellä latauksella noin 200 kilometriä. Sähköautoilun yleistymistä hidastavat ennen kaikkea autojen hinnat sekä riippuvuus latauspisteistä. Suojanen ei usko hintojen laskevan tulevaisuudessa, mutta akkujen kehittyessä autolla pääsee pidemmälle. Helpointa ajo on pääkaupunkiseudulla, jossa kauppakeskusten ja huoltoasemien yhteydestä löytyy lähes 70 latauspistettä.

Pikalaturilla akku täyttyy noin 20 minuutissa, hitaampi lataus vie parisen tuntia. Jos on valmis tekemään säännöllisiä pysähdyksiä ABC-asemilla, voi sähköautolla ajaa vaikka Lappiin, sillä Suomen pohjoisin latauspiste löytyy Levin hiihtokeskuksesta. Matkalla auttaa fiksu navigaattori, joka vinkkaa latauspisteistä ja ehdottaa niille poikkeamista tarvittaessa.

Yhteisiä sähköautoja taloyhtiöihin

EkoRent on kasvattanut toimintaansa joukkorahoituksella. Suojasen mukaan myös suuremmat sijoittajat ovat vakuuttuneet sähköautoilun
tulevaisuudesta. ”Vaikka sähköautoilu ei yksin pelasta maailmaa, se on ekoteko, jolla yleistyessään on suuri merkitys ympäristöllemme. Uskon, että
ekologisuus on myös monille asiakkaillemme hintaa tärkeämpi arvo.”

Sähköautolla ajaminen on täysin päästötöntä ja valtaosa autojen osista tehdään kierrätettävistä materiaaleista. Kun autoja vaihdetaan, voidaan vanhat akut hyödyntää esimerkiksi aurinkoenergian varastoimiseen. Nissan ja Tesla myöntävät akuille kahdeksan vuoden takuun. Ympäristöä säästäisi merkittävästi myös yhteiskäyttöautojen yleistyminen. Kasvun hidasteena Suojanen pitää yksityisautoilua suosivaa kaavoitusta. Esimerkki löytyy Kalasatamasta. ”Asuinalue on aivan metron vieressä, joten kerrostalojen alle suunniteltu kolmikerroksinen maanalainen parkkihalli kuulostaa yliampuvalta. Jopa 50 000–60 000 euroa maksavien
parkkiruutujen tarvetta voitaisiin vähentää sähköautoilla, jotka olisivat asukkaiden yhteiskäytössä.” Suojanen visioi, että säästyvillä rahoilla talojen katoille voisi asentaa aurinkopaneelit, jotka autojen latauksen lisäksi vastaisivat taloyhtiön sähköntuotannosta.

Artikkeli julkaistu 23.2.2017 Energiavirtaa lehdessä