Tilaa uutiskirjeemme

Sähköautojen yhteiskäyttöpalvelu

Ajankohtaista:

Suunnittelulla sähköautoilet pidemmälle!

Aku Varamäen blogi kirjoitus



Sähköautoilumme on keskittynyt pääasiassa lyhyehköön kaupunkiajoon, mutta tällä viikolla tuli tarve asioida passiasioissa Lohjalla viidenkymmenen kilometrin päässä Espoosta.
 
Vaikka Leafin kantama on laskennallisesti 160 kilometriä, alkoi kantama huveta nopeasti moottoritielle tullessa ja nopeuden noustessa 120 kilometrin tuntivauhtiin ja sen ylikin. Lohjalle päästessä kantamaa oli jäljellä enää 80 km, joten katsoimme parhaaksi käydä lataamassa auto. Sanottakoon, että se oli ensikertalaisen turhaa hätäilyä – paluumatka olisi mennyt yhdellä latauksella kevyesti vaikka sitten kaasujalkaa hieman höllentämällä.

Autossa on kätevä karttatoiminnallisuus, jonka avulla lähin latauspiste on helppo löytää. Latauspisteitä itse asiassa onkin yllättävän paljon, mutta valitettavasti Lohjan ABC:n latauspiste ei ollut vielä avautunut, vaikka latauspiste kartalla jo näkyikin. Seuraava lähin piste löytyi kuitenkin nopeasti muutaman kilometrin päästä toiselta ABC:lta, ja auton sai lataukseen helposti latauspisteen ohjeita seuraamalla.
 
Kehitettävääkin latauksessa kuitenkin vielä olisi. Kuluttajalle olisi kätevää, että latausstandardeja yhdenmukaistettaisiin ja että erilaisia töpseleitä olisi vain yksi eikä kolme, kuten nyt.


.
Nissan Leaf käyttää CHAdeMO pikalatausstandardia.

Suurin ärsytys kuitenkin liittyy latauksen hintaan. Fortumin latauspisteellä lataukselle tuli hintaa 10 euroa, mikä ei todellakaan perustu latauksen todellisiin kustannuksiin. Latauksen todellinen hinta on lähempänä euron luokkaa, joten kymmenen euron lasku latauksesta on suoranaista riistoa, ja todella harmillinen este sähköautoilun yleistymiselle. Lyhyehköllekin matkalle tulee reippaasti hintaa, jos autoa täytyy käydä lataamassa välissä, vaikka ilmaisiakin latauspisteitä löytyykin sieltä täältä. Tässä ilmainen vinkki huoltoasemille: panostakaa latauspisteisiin, sillä sähköauton lataajat kantavat myymälään rahaa moninkerroin! Mekin viivyimme huoltsikalla kolme varttia ja ostimme hampparit kahveineen.




Auto latautuu 80-prosenttiin puolessa tunnissa.

Vaikka latausverkko laajenee, liittyy sähköautoiluun pidemmillä matkoilla oma säätönsä.  Sähköauto onkin hyvä huoleton ja luotettava kaveri kaupunkiliikenteessä, jossa auto ottaa myös jarrutusenergiaa talteen, mutta pidemmillä matkoilla auto vaatii aikaa ja suunnitelmallisuutta.
 
Suunnittelu tosin myös kannattaa. Lohjan reissu olisi Leafilla onnistunut ilman lataustakin. Kantama alkaa tippua nopeasti vauhdin noustessa yli sataan kilometriin tunnissa, joten sähköautolla saattaa kannattaa valita vähän hitaampi maisemareitti. Sen minkä vauhdissa menettää, säästää siinä, ettei tarvitse pysähtyä lataamaan autoa.  Ensi kerralla suunnittelen reitin paremmin ja säästän samalla myös latausmaksussa.

 
Terveisin,
Aku

Aku Varamäki on sosiaalisen median asiantuntija ja viestintäyrittäjä (LINKKI:www.enthusiast.fi), jonka sydäntä lähellä ovat ympäristöasiat, teknologia ja tulevaisuuden trendit. Aku asuu perheineen Tapiolassa ja kirjoittaa satunnaisesti EkoRentin sivuille lapsiperheen kokemuksista sähköautoilusta sekä liikkumisen trendeistä yleisesti.


EkoRent on vuonna 2014 perustettu Suomen johtava täyssähköautojen tuntivuokrausta sekä yhteiskäyttöpalvelua tarjoava yritys. EkoRent on myös ainoa autovuokraamo jonka kaikkien autojen yhteenlasketut CO2 päästöt ovat pyöreä nolla. Sähköinen yhteiskäyttöauto minimoi liikkumisesta syntyviä päästöjä ja parantaa kaupunkien ilmanlaatua. Lisäksi EkoRent-vuokra- ja yhteiskäyttöautot säästävät rahaa verrattuna omaan autoon ja antavat ympäristöstään välittävälle käyttäjälle hyvän mielen.