Tilaa uutiskirjeemme

Sähköautojen yhteiskäyttöpalvelu

Ajankohtaista:

Tulevaisuudessa kuskiton auto hakee sinut mistä haluat

Luka Kailan blogi



Auto, joka tuli sinua äsken vastaan, saattoi olla täysin tietokoneen ohjaama. Näitä roboautoja on jo testauksessa Suomen teillä, ja se on täysin laillista. Tänä päivänä noin 15% suomalaisista olisi heti valmis hyppäämään itseohjautuvan auton kyytiin. Luku on vielä pieni, mutta alkujännityksen hiipuessa ja tekniikan kehittyessä tuo luku varmasti kasvaa huomattavasti.  

Ensimmäistä kertaa Suomessa tavallisen liikenteen seassa kulkevat, täysin itsestään ajavat sähköbussit rullailivat Helsingin Hernesaaren katuja viime loppukesästä. Vilkkaan tien sekaan laitetut kaksi sähköbussia ovat samat, jotka liikuttivat messuväkeä kaksi vuotta sitten Vantaalla. Kokeiluun osallitui myös kuski, joka istui mukana aina auton ollessa liikkeessä.

Singaporelainen startup-yritys nimeltään NuTonomy aloitti puolestaan elokuussa 2016, ensimmäisenä maailmassa, itsestään ajavien taksien tarjoamisen. Lyhyillä, maksimissaan 5 kilometrin mittaisilla matkoilla on aina varalta kuski, joka tilanteen vaatiessa ottaa ohjat ja tietokonetta tarkkaileva insinööri. Autoina toimivat muunnellut Renault Zoe ja Mitsubishin i-Miev, joissa on kuusi tutkaa ja kaksi kameraa esteiden ja liikennevalojen näkemiseen.

NuTonomyn visiona on pienentää Singaporen autojen lukumäärää 900 tuhannesta 300 tuhanteen, muuttaa suurkaupungin liikenneinfrastruktuuria ja laajentaa toimintaa muihin Aasian kaupunkeihin sekä Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan.

Autoteollisuus ottaa jatkuvasti uusia harppauksia autonomisessa ajamisessa, nyt satsataan miljardeja euroja niiden kehittämiseen. Uber aloitti syyskuussa 2016 Pittsburghissa asiakkaiden kyyditsemisen roboautoilla, ja kasvattaa niiden kantaa jatkuvasti. Uberin lisäksi roboautoja ovat kehittelemässä Teslan lisäksi lukuisat muut autonvalmistajat sekä esimerkiksi teknojätit Apple ja Google. Testikilometrejä on jo miljoonia takana ja vauhti sen kuin kiihtyy.

Teslalta kerrotaan, että heidän autonsa kolaroivat jopa 40% vähemmän itseohjautuvan ajomoodin aikana verrattaessa perinteiseen ihmisen ohjaamaan autoon. Tämän vahvistaa myös yhdysvaltalainen liikenneturvallisuusvirasto NHTSA. Teslan toimitusjohtaja on myös luvannut demonstroida kuskittoman ajon Los Angelesista aina New Yorkiin saakka vielä tämän vuoden puolella, matkaa kertyy noin 4500 kilometriä.

Yksi suurimpia keskustelunaiheita ovat talviolosuhteet ja autojen eettinen ratkaisukyky. Pystyykö auto ohjaamaan itseään merkintöjen ollessa lumen peitossa? Tai jos auto tietää törmäyksen olevan väistämätön, suojeleeko se matkustajia auton kyydissä vai ihmisiä auton ulkopuolella? Auto on pakko ohjelmoida tekemään ratkaisuja sekä  tekemään päätöksiä ihmishenkien puolesta. Näihin kaivataan vielä ratkaisua. Ainakin Uber testaa roboautoja Pittsburghissa, jossa on talvella lunta.

Autonomisten autojen myötä myös sakkotulojen arvioidaan pienentyvän huomattavasti. Yksistään New Yorkissa sakkotulot ovat yli 500 miljoonaa dollaria vuodessa. Jos summa jää sakkojen avulla keräämättä, on lovi paikattava esimerkiksi suunnitellun ajokilometriperusteisen veron avulla.

Ehkä jo lähitulevaisuudessa EkoRent-auto saapuu tilauksestasi juuri sinne missä sinä olet. Sinun ei tarvitse noutaa autoa erikseen, vaan kutsut sen luoksesi sovelluksen avulla. Tämä paitsi parantaa asiakaskokemusta, myös pienentää kuluja mikä taas vaikuttaa suoraan tarjoamiimme tuntihintoihin. Autoja ei tarvitse säilyttää kalliilla pysäköintipaikoilla kaupungin ytimessä, vaan (pidempiaikainen) pysäköinti voisi tapahtua esimerkiksi Kehä III:n laitamilla aurinkosähköä hyödyntävällä suurella sähköautojen latauskentällä. Näin säästyisi myös tilaa elämiselle  kaupungissa.

Luka Kaila / EkoRent




EkoRent on vuonna 2014 perustettu ja mm. WWF:n toimesta palkittu Suomen johtava täyssähköautojen tuntivuokraus sekä yhteiskäyttöpalvelua tarjoava yritys. EkoRent on myös ainoa autovuokraamo jonka kaikkien autojen yhteenlasketut CO2 päästöt ovat pyöreä nolla. Sähköinen yhteiskäyttöauto minimoi liikkumisesta syntyviä päästöjä ja parantaa kaupunkien ilmanlaatua. Lisäksi EkoRent-vuokra- ja yhteiskäyttöautot säästävät rahaa verrattuna omaan autoon ja antavat ympäristöstään välittävälle käyttäjälle hyvän mielen.